۷ شهریور ۱۴۰۳

یین یوگا سبکی برای تنظیم، تقویت و تعادل احساسات

برای توسعه مهارت‌های مدیریت احساسات ناخوشایند، ما به تمرینی نیاز داریم که ایمن باشد و در عین حال چالش برانگیز باشد تا محدوده توانایی‌هایمان برای مدیریت احساسات ناخوشایند را گسترش بدهد.یین یوگا یک راه عالی برای کار کردن بر روی گسترش این محدوده است، با یادگیری چگونگی مواجهه با این احساسات ناخوشایند در بدن و بررسی هر احساسی که ممکن است وجود داشته باشد، به کنجکاوی و مهربانی نسبت به خودمان دست میابیم.

خانم یوگی در حال تمرین یین یوگا فرم shoelaceیا بند کفش

یین یوگا سبکی برای تنظیم، تقویت و تعادل احساسات

فرار از دردهای جسمانی، ذهنی و روحی مثل زره‌ای عمل می‌کنند،که لطافت قلب را به اسارت می‌کشند . پما چودرون

برای بسیاری از ما کنار آمدن با احساسات ناراحت کننده، چه از نظر جسمی (مانند درد) و چه از نظر ذهنی و احساسی  (مانند ترس ، غم ، عصبانیت و ... ) ، اگر کاملا غیرممکن نباشد ، بسیار کار سختی است.

از همین رو، ما سعی می‌کنیم از طریق استراتژی‌های مختلف از این ناراحتی‌ها فرار کنیم و آنها رو بطور کامل بررسی و درک نکنیم. کارهایی مانند حواس پرتی، نادیده گرفتن آنها و سرزنش کردن خود و دیگران فقط نمونه‌هایی ازاین استراتژی‌ها هستند.

دلیل انتخاب این استراتژی‌های فرار، کاملا قابل درک هستند، اما نکته مهم این است که  با استفاده از این استراتژی‌ها از توانایی‌های ارزشمندی که برای کمک کردن به خودمان و مدیریت سیستم عصبیمان داریم غافل می‌شویم. علاوه بر این، با اجتناب مکرر از این توانایی‌ها، ممکن است در الگوهای ناکارآمدی مثل اعتیادها، فوبیاها و تناقضات گیر کنیم.

 

برای توسعه مهارت‌های مدیریت احساسات ناخوشایند، مابه تمرینی نیاز داریم که ایمن باشد و در عین حال چالش برانگیز باشد تا محدوده توانایی‌هایمان برای مدیریت احساسات ناخوشایند را گسترش بدهد.یین یوگا یک راه عالی برای کار کردن برروی گسترش این محدوده است، با یادگیری چگونگی مواجهه با این احساسات ناخوشایند در بدن و بررسی هر احساسی که ممکن است وجود داشته باشد، به کنجکاوی و مهربانی نسبت به خودمان دست میابیم.

مدیریت احساسات

در یین یوگا ، به مدت یک تا ۱۰ دقیقه در فرم‌های ساده، که اغلب زمینی هستند، قرارمی‌گیریم؛ این تمرینات باعث تقویت و سلامت بافت‌ها، مفاصل و عظلات می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا به محدوده طبیعی حرکتی خود بازگردد و با استفاده از تمرکز بر تنفس وآگاهی از بدن، ذهن را توسعه می‌دهد.

در این سبک چون مدت زمان قابل توجهی را در هر فرم صبر می‌کنیم، می‌توانیم از تمرین‌های یین یوگا برای کشف جنبه‌های ظریف‌تر احساساتمان استفاده کنیم . این توانایی در مواجهه با تجربه‌هایمان،پایه‌هایی را برای آنچه روانشناسان به عنوان تنظیم احساسات توصیف می‌کنند، فراهم می‌کند.

تنظیم احساسات به فرایندهایی گفته می‌شود که به وسیله آنها بر احساساتی که داریم، زمانی که آنها را داریم، و چگونه آنها را تجربه و ابراز می‌کنیم تأثیر می‌گذاریم.

روانشناسان بر این باورند که برای تنظیم موفقیت آمیزاحساساتمان، ابتدا باید به وضعیت عاطفی خود توجه کنیم و بتوانیم تجربه را به صورت شناختی ارزیابی کنیم. تا وضعیت دیگر همراه با احساس منفی نباشد.

یک تمرین موثر

یین یوگا یک تمرین بسیار مؤثر برای شروع کاوش و تقویت ظرفیت خود برای ماندن در احساسات و عواطف است زیرا در هر حالت این فرصت را داریم که آگاهانه به آنچه در حال رخ دادن است توجه کنیم، از نفس کشیدن برای آرام کردن سیستم عصبی خود استفاده کنیم و از گفتگوی درونی مثبت و دلسوزانه برای یافتن مهربانی بیشترنسبت به خود بهره می‌بریم.

'برای نشان دادن اثربخشی تمرین یین یوگا برای تنظیماحساسات، ما یک فرم ساده یین یوگا بنام زاویه محدود یا پروانه را بررسی خواهیم کرد.

 

در حالت نشسته با پاهای کشیده، وزن را به طور مساوی روی هر دو استخوان لگن متعادل می‌کنیم (نشستن روی پتو کمک می‌کند). زانوها را خم می‌کنیم و کف پاها را به هم می‌چسبانیم. پاها را کمی از بدن دور کرده تا شکل الماسی به خود بگیرد. اجازه می‌دهیم زانوها به هر طرف بیرون بیایند. از باسن به جلو خم می‌شویم وکشش مناسب را در باسن، کشاله ران و کمر پیدا می‌کنیم. قبل از اینکه در این حالت عمیق‌ترحرکت کنید، برای تنظیم درونی مدتی مکث کنید در این هنگام شروع چیزی که «جستجوی حس»نام دارد، کلید می‌خورد.

·        لطفاً توجه کنید که این حس در کجاست

·        شدت حس را مشاهده کنید (1 = بدون حس/خنثی؛5 = حس عمیق؛ 10 = درد (تیز، شلیکی یا عصبی)

·        صفات حس را مشاهده کنید (آیا شکل، رنگ یاحرکتی دارد؟)

·        توجه کنید که آیا حس در طول مدت حالت تغییرمی‌کند

باز بینی احساسات

''بر اساس آنچه که در اینجا کشف می‌کنید، می‌توانید به چند روش مختلف امتحان کنید، اگر شدت حس بیش از حد قوی است (بالای 5)، بهتر است عقب برگردید، اگر حس‌ها به اندازه کافی تحریک‌کننده نیستند (زیر 2)،می توانید کشش را افزایش دهید، یا حتی اگر بدن درد ندارد، می‌توان با شدت فعلی حتیاگر ناراحت کننده است، باقی بمانید''

همانطور که به تنظیم کردن بدن خود ادامه می‌دهید،می‌توانید به بررسی احساسات خود ادامه دهید و از خود بپرسید که آیا احساسات یا عواطف همراه با احساس فیزیکی وجود دارد یا خیر. درست مانند احساسات فیزیکی، شما می‌توانیداز طریق گفتگوی ملایم و حمایتی با خود، به شدت احساسات موجود توجه کنید، مانند:"متاسفم"، "این سخت است" یا "دوستت دارم"، و از خود بپرسید: "در این لحظه برای مراقبت از خودم به چه چیزی نیاز دارم؟"

پس از چند دقیقه ماندن در این حالت، می‌توانید بااستفاده از کنکاش احساسات و عواطف دوباره بررسی کنید تا ببینید آیا تجربه به هیچ وجه تغییر کرده است یا خیر. سپس با احتیاط، به آرامی با کشیدن تنه به سمت بالا، دراز کردن پاها و مکث برای تأمل در مورد احساس خود از حالت خارج شوید.

تجربه درونی

انجام این فرم‌ها به ما کمک می‌کند تا هرلحظه روی تجربه‌های درونی خودمان تمرکز کنیم. زمانی که واقعاً به هماهنگی دست پیداکردیم، می‌توانیم بیشتر و بیشتر سیستم احساسی خودمان را تنظیم کنیم، به خصوص زمانیکه درد یا  ناراحتی در بدن یا احساساتمان وجوددارد.

 

علاوه بر گفتگوی حمایتی با خود که قبلاً توضیح دادهشد، می‌توانیم از اصول درمانی یوگا و روان‌شناسی، از جمله تمرکز حواس روی تنفس (آگاهی بر احساسات فیزیکی تنفس) برای مدیریت ناراحتی، خود لمسی آرام‌بخش با قرار دادن دست استفاده کنیم. قلب یا ناحیه دیگری از بدن که ممکن است نیاز به حمایت داشته باشد) وگفتن عبارات محبت آمیز (متا)، مانند «میتوانم خوشحال باشم»، «میتوانم آرام باشم»،« از رنج رهایی می‌یابم».

 

مهم نیست که کدام شیوه را برای برآورده کردن تجربه خودمان انتخاب می‌کنیم، در حال توسعه ظرفیت خود برای تنظیم احساسات خود هستیم. این به دریچه‌ای برای رسیدگی به چالش‌های بزرگتر تبدیل می‌شود، چون ما به طور مکرر یاد میگیریم که چگونه با کنجکاوی، مراقبت و شفقت با خودمون  روبرو شویم.

 

با تمرین منظم یین یوگا (دو یا سه بار در هفته)، می‌توانیم یک روش درمانی شخصی، ایمن و توانمند ایجاد کنیم که برخی از ارزشمندترین ابزارهای مورد نیاز برای مقابله با چالش‌های زندگی را در اختیارمان قرار میدهد.

برای حضور در ورکشاپهای یین یوگا در تهران و لواسان میتوانید با استودیو یوگا شانتی تماس بگیرید.

برای شرکت در جلسه اول کلاس یوگا در استودیو شانتی با ما در تماس باشید.

شما میتوانید از طریق پر کردن فرم یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

دخترها در حال یوگا

جدید ترین بلاگ ها