۱۹ مهر ۱۴۰۳

اسرار هاتا یوگا; آنچه شما نمی دانید

در ماهیت واقعی خود، هاتا یوگا شاخه ای از یوگا است که بدن (گاتا) را در سطح فیزیکی آماده می کند. کلمه «هاتا» از «ها» به معنای خورشید و «تا» به معنای ماه گرفته شده است. "هاتا" به معنای ایجاد تعادل بین انرژی خورشید و ماه در درون فرد است. هاتا یوگا باعث تعادل و متحد کردن نیروهای مخالف در داخل بدن انسان می شود. با هماهنگ کردن این دو انرژی متضاد (فعال و غیرفعال) می توان بر ذهن غلبه کرد و ثبات ایجاد کرد.

Mysteries of Hatha Yoga

هاتا یوگا چیست؟


در ماهیت واقعی خود، هاتا یوگا شاخه ای از یوگا است که بدن (گاتا) را در سطح فیزیکی آماده می کند. کلمه «هاتا» از «ها» به معنای خورشید و «تا» به معنای ماه گرفته شده است. "هاتا" به معنای ایجاد تعادل بین انرژی خورشید و ماه در درون فرد است. هاتا یوگا باعث تعادل و متحد کردن نیروهای مخالف در داخل بدن انسان می شود. با هماهنگ کردن این دو انرژی متضاد (فعال و غیرفعال) می توان بر ذهن غلبه کرد و ثبات ایجاد کرد.

معنی هاتا یوگا


کلمه Samskrutam Hatha در لغت به معنای "زور" است. اما این عمدتاً معنای رایج آن است. باید به معنای متنی نیز نگاه کنید. Ha-Tha دو مانترا هستند و نشان دهنده "به نظر می رسد دو انرژی متفاوت هستند، یعنی خورشید و ماه".


زندگی در دوگانگی عمل می کند. هر انسانی این دو انرژی را دارد. یکی با انرژی Ha/Shiva/Masculine/Earth نشان داده می شود. دیگری انرژی Tha / Shakti / Feminine/Waterاست. هر دوی این دو متحد هستند و در زندگی روزمره ما کمک می کنند. شما نمی توانید اینها را با بازنمایی فیزیکی جنسیت ها یکی بدانید. این انرژی ها فراتر از جنسیت فیزیکی هستند و به ترتیب با عقل + احساسات نیز نشان داده می شوند. ها به سوریا نادی و تا به چاندرا نادی اشاره دارد. تعادل این دو نادی هاتا یوگا است.

پیشگامان هاتا یوگا


لرد شیوا به عنوان آدییوگی یا اولین یوگی شناخته می شود. از آنجا که ارتباط نزدیکی با یوگا دارد، از او به عنوان اولین گورو در جهان نیز یاد می شود. طبق متون مقدس، لرد شیوا دانش خود را در مورد یوگا ابتدا با پارواتی (شاکتی) و سپس هفت حکیم (Sapta Rishis) در میان گذاشت. این هفت حکیم به نوبه خود در نقاط مختلف جهان سفر کردند و معارف الهی را به بشریت گسترش دادند.


ماتسیندرا ناتا یکی از اولین هاتا یوگی ها محسوب می شود. طبق افسانه ها، ماسیندراناتا به دلیل اینکه زیر یک ستاره بد به دنیا آمده بود به اقیانوس پرتاب شد. سپس او توسط ماهی بلعیده شد که سالها در آنجا زندگی می کرد. ماهی تا قعر اقیانوس شنا کرد، جایی که شیوا رازهای یوگا را با پرواتی در میان می گذاشت. ماتسیاندراناتا بر آموزش شیوا نظارت کرد و شروع به تمرین در داخل ماهی کرد. پس از دوازده سال، او به عنوان یک سیدای روشن بین ظاهر شد. از این رو نام Matsyendranatha به معنای "ارباب ماهی ها" است.


ماتسیاندراناتا بعدها هاتا یوگا را به شاگردانش آموزش داد. او در حدود قرن 10-11 زندگی می کرد. یکی از برجسته ترین شاگردان او گوراکشاناتا بود که پیشگام تأسیس هاتا یوگا در هند بود. ماتسیاندراناتا و گوراکشاناتا را بنیانگذاران هاتا یوگا و نویسندگان برخی از قدیمی ترین متون در این زمینه می دانند.

متون هاتا یوگا


هاتا یوگا پرادیپیکا یکی از تأثیرگذارترین متون یوگی سواتماراما است. او توصیه می‌کند که ابتدا با تمرین‌های فیزیکی شروع کنید، زیرا برای بیشتر افراد تسلط بر ذهن از طریق بدن آسان‌تر از تطهیر شخصیت، عادات و عقل خود مستقیماً از طریق مشاهده یاماها و نیاماها هستند.

هاتا یوگا پرادیپیکا شامل مجموعه های دقیقی است که مربوط به قرن پانزدهم است و همچنین تبار آموزشی ماتسی اندراناتا را برجسته می کند.


او توضیح می دهد که اولین اندام هاتا یوگا آسانا است و تمرین آسانا منجر به سبکی بدن و حفظ سلامت آن می شود.


هاتا یوگای کلاسیک عمدتاً در سه متن توضیح داده شده است:

هاتا یوگا پرادیپیکا توسط یوگی سواتمارما (قرن پانزدهم)

Shiva Samhita، نویسنده ناشناخته (1500 C.E یا اواخر قرن 17)

Gheranda Samhita اثر یوگی گراندا (اواخر قرن هفدهم)
moton cpehata yoga

سایر متون کلاسیک در مورد هاتا یوگا


Amrutasiddhi متنی است که مادهاواکاندرا در سال 11 پس از میلاد نوشته است. Dattatreya Yoga Shastra که توسط Sage Dattatreya در قرن سیزدهم نوشته شده است ادعا می کند که 8,400,000 آسانا وجود دارد. هاتا-تاتوا-کامودی متن مهم دیگری بود که توسط ساندارا دوا نوشته شد. یوگا تاراوالی متن کوتاه دیگری است که توسط آدی شانکاراچاریا در هاتا یوگا نوشته شده است.


گوراکشا شاتاکا یک متن مهم قرن سیزدهمی است که توسط گوراخ ناث نوشته شده است. Amaraugha Prabodha متن دیگری در قرن دوازدهم است که به گورکا ناتا نسبت داده شده است. Viveka Martanda یکی دیگر از متن های هاتا یوگا است که در قرن سیزدهم نوشته شده است، احتمالا گوراخ ناتا. این متن احتمالاً یکی از اولین متونی بود که تمرینات تانترا را با تمرینات یوگا جانانا ترکیب کرد.


هاتا راتناوالی، کتاب قرن هفدهمی که توسط سرینیواسا نوشته شده بود، اولین کتابی بود که به 84 آسانا اشاره کرد. Jogapradeepika (همچنین به عنوان Jogapradeepyaka شناخته می شود) که توسط Ramanandi Jayatarama در سال 1737 نوشته شده است، 84 آسانا، 6 کریا، 24 مودرا و 8 کومباکا را توضیح می دهد. Shat-Karma-Sangraha یکی دیگر از متن های کوچک قرن هجدهم است که توسط چیدگاناناندا ناتا نوشته شده است که بر روی اعمال کریا تمرکز دارد

اصول هاتا یوگا


آیا می دانستید که آساناها مراکز انرژی را در بدن ما فعال می کنند و جریان پرانا (نیروی حیات) را از طریق نادی ها (کانال های انرژی) ما هدایت می کنند؟


آنها مراکز انرژی (چاکراها) را فعال می کنند و جریان انرژی را به کل بدن منتقل می کنند. بنابراین تمرین هاتا یوگا شامل سه عنصر ضروری است، از جمله آسانا (تمرین بدنی)، تکنیک‌های تنفسی (پرانایاما) و مدیتیشن (دیانا).


شما نمی توانید تنها با حرکات فیزیکی از طریق تمرین آساناها  به هاتا یوگا در واقعی ترین شکل آن نزدیک شوید. ذهن باید تمیز و به همان اندازه متمرکز باشد. از آنجایی که اعمال شما با آگاهی از نفس و ذهن آگاهی هدفمند است. تو شاهد خودت می شوی و این سبک و روش زندگی یوگا است که بسیار فراتر از تمرین یوگا بر روی مت است و در نهایت به راهی تبدیل می شود که با افکار، گفتار و اعمال شما طنین انداز می شود.

برای شرکت در کلاسهای هاتا یوگا استودیو یوگا شانتی با ما در تماس باشید

برای شرکت در جلسه اول کلاس یوگا در استودیو شانتی با ما در تماس باشید.

شما میتوانید از طریق پر کردن فرم یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

جدید ترین بلاگ ها